نظریه بازی ها چیست؟
فرض کن یه برادر داری و مادرتون 10
هزار تومن به برادرت میده و بهش میگه که با تو تقسیمش کنه و اگه تو از نحوه تقسیم برادرت خوشت نیومد، مادرتون کل 10
هزار تومن رو پس میگیره. حالا برادرت بهت 2
هزار تومن از 10
هزار تومن رو پیشنهاد میده، قبول میکنی یا نه؟
اگه قبول کنی 2
هزار تومن برای تو میشه و 8
هزار تومن برای برادرت و اگه قبول نکنی هیچ کدومتون هیچی گیرتون نمیاد.
(با بله یا خیر پاسخ بده)
دو دسته مهره وجود داره.
- مهره های دسته اول نارنجی عه و تعدادشون برابر 13 تاست.
- مهره های دسته دوم بنفش عه و تعدادشون برابر 7 تاست.
ببعییی و یکی از دوستاش میخوان با استفاده از این مهره ها یه بازی انجام بدن. قوانین بازی اینطوریه:
- ببعییی بازی رو شروع میکنه.
- بعدش یکی درمیون بازی میکنند.
- هرنفر توی نوبت خودش میتونه یکی از دسته هارو انتخاب کنه و هرتعدادی که دلش میخواد از اون دسته مهره برداره.
- اولین نفری که حداقل یکی از دسته ها رو خالی کنه میبازه.
چه کسی استراتژی برد داره؟ (یعنی میتونه طوری بازی کنه که حتما ببره)
(اگه ببعییی میبره بنویس "ببعییی" و اگه دوستش میبره بنویس "دوستش")
پاسخ - ببعییی
استراتژی ببعییی اینطوریه:
ببعییی توی مرحله اول 6
تا مهره نارنجی برمیداره.
از مراحل بعدی هم دقیقا میاد به همون تعداد مهره ای که دوستش توی مرحله یدونه قبلی برداشت، از اون یکی دسته برمیداره.
اینطوری بعد از هر حرکت ببعییی تعداد مهره های هر دو دسته مساوی میشه. بنابراین اگه قرار باشه ببعییی یه دسته رو خالی کنه، قبلش دوستش اون یکی دسته رو خالی کرده بوده و میباخته.
ببعییی و دوستش این دفعه میخوان روی یک مسیر 13
راسی بازی زیر رو انجام بدن:
- ببعییی بازی رو از راس شماره
1
شروع میکنه. - یکی درمیون بازی میکنند.
- هر نفر توی نوبت خودش میتونه به راس بعدی یا دوتا راس بعدی بره.
- اولین نفری که به راس آخر برسه میبره.
کی میبره؟
پاسخ - دوستش
میایم میبینیم اگه تعداد راس ها کمتر بود کی میبرد.
تعداد رئوس | برنده |
2 |
ببعییی |
3 |
ببعییی |
4 |
دوستش |
5 |
ببعییی |
6 |
ببعییی |
7 |
دوستش |
8 |
ببعییی |
9 |
ببعییی |
10 |
دوستش |
11 |
ببعییی |
12 |
ببعییی |
13 |
دوستش |
*
اگه تعداد راس ها 4
تا باشه دوستش میبره چون بعد از حرکت اول ببعییی، نوبت ببعییی و دوستش با هم جابه جا میشه و در هر دو صورت برای حرکت اول (یکی رفتن به جلو یا دوتا) در ادامه ببعییی میبره ولی از اونجایی که جاشون با هم عوض شده، درواقع دوستش میبره.
*
برای 5
راس هم ببعییی میبره چون میتونه فقط یک راس به جلو حرکت کنه و در ادامه دوستش میبره ولی چون در واقعیت جای ببعییی با دوستش عوض شده پس ببعییی خواهد برد.
برای تعداد رئوس بیشتر هم میشه از دو تا استدلال بالا کمک گرفت.
جعفر و آروین که دیدند ببعییی و دوستش دارن بازی های باحالی انجام میدن و حسابی خوش میگذرونند تصمیم به خلق بازی ای گرفتند که باعث حسادت ببعییی و دوستش شوند.
بازی ای که جعفر و آروین خلق کردند همان شطرنج خودمان است با این تفاوت که هرنفر در نوبت خودش دو حرکت انجام میدهد. (میتواند دو مهره رو انتخاب و برای هرکدوم یک حرکت انجام دهد ویا روی یک مهره دوحرکت انجام دهد)
جعفر شروع کننده بازی است و برایش این سوال پیش آمده که آیا استراتژی نباختن دارد یا خیر؟
*
یک بازیکن درصورتی استراتژی نباختن دارد که بتواند طوری بازی کند که یا ببرد یا بازی مساوی شود و یا بازی تمام نشود. (یعنی هیچ گاه نبازد)
(پاسخ خود را با بله یا خیر بنویسید)
پاسخ - بله
اثبات اینکه جعفر استراتژی نباختن داره:
فرض میکنیم چنین چیزی برقرار نباشه. یعنی جعفر هرجور بازی کنه میبازه.
خب جعفر توی شروع بازی اول اسب رو بیرون میاره و بعدش اسب رو سرجای اولش بر میگردونه.
اینطوری چینش مهره های شطرنج دست نخورده باقی میمونه و تنها اتفاقی که افتاده اینه که نوبت جعفر و آروین عوض شده. پس الان آروین هرطوری بازی کنه میبازه و درنتیجه جعفر استراتژی برد داره.
امین و سینا از بازی خودساخته جعفر و آروین خسته شده بودند و در حال تفکر برای ابداع بازی جدیدی بودند که سینا پیشنهادی برای بازی کردن ارائه داد.
بازی به این شکل بود که نفر اول یک اسب را در صفحه شطرنج میگذارد و نفر دوم یک حرکت معمولی با اسب انجام میدهد و نفر اول هم یک حرکت معمولی انجام می دهد و این روند تا جایی ادامه پیدا میکند که دیگر نتوان حرکتی انجام داد. این نکته هم وجود دارد که نمیتوان اسب را در خانه ای گذاشت که قبلا در آن بوده است.
بازنده کسی است که نتواند حرکتی انجام دهد.
امین میخواد بدونه که استراتژی برد برای نفر اول است یا دوم.
(با "اول" یا "دوم" پاسخ بده)
پاسخ - دوم
صفحه شطرنج را به هشت مستطیل 2×4
تقسیم میکنیم. روی هر مستطیل، از هر خانه حرکتی یکتا به خانه دیگری از همان مستطیل وجود دارد. به این ترتیب هر بار که نفر اول به یک مستطیل رفت، نفر دوم به یکی دیگر از خانه های همان مستطیل میرود.
همه حالت ها برای وارد شدن به یک مستطیل 2×4
و حرکت یکتا در همان مستطیل را میتونی در شکل پایین مشاهده کنی: (بقیه حالت ها هم مشابه همین شکل عه و با دوران و قرینه کردن همین شکل میشه بهشون رسید)
1 |
|||
2 |
این بار سینا از بازی که خودش پیشنهاد داده بود خسته شد و از امین خواست تا بازی جدیدی بکنند. امین پیشنهاد رنگ کردن صفحه شطرنج را می دهد و برای تست کردن کیفیت رنگ، خونه های دور صفحه شطرنج را با رنگ صورتی مایل به قرمز رنگ میکند. سینا هم به همین ترتیب خونه های بعدی را با رنگ آبی رنگ میکند تا فقط یک قسمت 4×4
از صفحه شطرنج بدون رنگ بماند.
حال امین قوانین بازی را این گونه شرح می دهد:
هرکس در نوبت خود یک خانه را رنگ میکند.
کسی که برای اولین بار یک مربع 2×2
را رنگی کند (یعنی با رنگ کردن یک خانه باعث شود یک مربع 2×2
که تمام خانه هایش رنگی است به وجود بیاید) بازنده است.
امین از شما میخواهد به او کمک کنید که در این بازی هم پیروز شود.😁
به او بگویید که نفر اول استراتژی برد دارد یا نفر دوم؟
(با اول یا دوم پاسخ دهید)